De basisprincipes van AA-team sinds 2004 zijn:

A) Een lidmaatschap voor het in stand houden van een 24/7 meldkamer.

B) Betalen voor het gebruik van de pechhulp met korting op de pechhulp en andere voordelen voor de leden.

C) Samenwerken met autobedrijven en andere organisaties, die pechhulp op maat en of met extra service aanbieden.

D) Betalen voor het gebruik van de pechhulp zonder korting voor niet leden. (Pechhulp-on-demand)

E) Coöperatief abonnement voor hulp buiten Nederland in Europa (Dit risico wil of kan niet iedereen dragen)

Indien men zelf het pechrisico draagt scheelt dit assurantiebelasting en risicotoeslag. Voor ondernemers is de BTW aftrekbaar.

Betalen voor het gebruik, is de normaalste zaak van de wereld.

Bij veel pechhulp-aanbieders zien we vaak nog vast geroeste gewoontes met hoge premies, ook voor de mensen die er weinig gebruik maken. AA-team is dé trendsetter die hier in 2004 verandering in heeft gebracht: Voor de particulier – met het PechhulpSpaarPlan – voor het autobedrijf met de Pechhulpbundel – voor andere organisaties met de PechhulpTicket en voor mensen zonder lidmaatschap met Pechhulp-on-demand.

Niet alles verzekeren
Pech is een onverwachte en ongewenste gebeurtenis. De kosten voor pechhulp vallen onder de beheersbare risico’s. Een verzekering is niet perse nodig. Voor de vervanging van banden, schokbrekers, uitlaat, de wasmachine en de cv-ketel, worden nauwelijks verzekeringen afgesloten. De consument houdt rekening met een verwachtingspatroon.

Wat wel verzekeren
Verzekeren is het gezamenlijk dragen van een onbeheersbaar risico, wat u niet alleen kan of wilt dragen. De premie die u jaren betaalt is een fractie van de te verzekeren waarde. Klanten die bij een Verzekering veel claimen betalen meer premie of worden uitgesloten. In geval van een pechhulp-verzekering ziet u het tegenovergestelde: Klanten die weinig claimen betalen een veelvoud van de daadwerkelijke kosten. Logisch? Wij vinden van niet.

Verwachtingspatroon
Voor vervanging van banden, schokdempers, een uitlaat, wasmachine of kachel heeft de consument verwachtingspatronen. Voor het pechrisico is het verwachtingspatroon eens in de 12 ½ jaar. De kosten zijn in 75% – 90% van de gevallen gelijk aan het vervangen van één nieuwe band. Jaarlijks worden er nog miljoenen abonnementen afgesloten die zeker over 10, 20 of 30 jaar genomen de waarde van een pechgeval ruimschoots overtreffen en dat kan nooit de bedoeling zijn van een verzekering.