Dringen op de vluchtsrook, de Volkskrant 2005 met pechhulp zonder lidmaatschap

de Volkskrant Dringen op de vluchtstrook

DE ANWB WEGENWACHT VERLOOR HET AFGELOPEN HALFJAAR 70 DUIZEND LEDEN AAN PRIJSVECHTER ROUTE MOBIEL. EEN DERDE PECHDIENST, AA-TEAM, IS NOG GOEDKOPER….

DOOR ERWIN WIJMAN 12 maart 2005, 00:00

Je leent de Ford Mondeo van je schoonvader, je rijdt op de A2 ergens tussen Kortrijk en Oukoop en plotseling doet het gaspedaal niks meer. Game over. Je weet de auto naar de vluchtstrook te manoeuvreren, belt de Wegenwacht, en die ontdekt al snel de kapotte zekering die de LPG-toevoer regelt. Je kunt weer rijden. Maar eerst moet je ter plekke Wegenwachtlid worden, en nog eens 120 euro boete betalen. Wie dubbel pech heeft en weggesleept moet worden, betaalt de kosten daarvan er nog eens bovenop. Dan zit je onderhand aan een bedrag waar je een derdehands Fiat Panda met Bovaggarantie voor kunt kopen.Bij de ANWB vinden ze die boete logisch. Woordvoerder Ad Vonk: ‘Een brandverzekering sluit je toch niet pas af als je huis in brand staat?’ Pechhulpverlening is vele malen duurder dan wat je betaalt voor je lidmaatschap, legt hij uit. Maar het werkt omdat je het allemaal samen opbrengt. ‘Het is een omslagstelsel.’ Michiel Muller van concurrent Route Mobiel ziet ook niks raars in de boete van 100 euro die hij niet klanten oplegt. ‘Je deelt met elkaar de ellende. Vergelijk het met een reparatieverzekering op je wasmachine.’ En waarom je verplicht bent meteen ook Route Mobiel-klant te worden? ‘Anders wordt toch niemand klant?’Opmerkelijk dus, dat ze bij AA-Team (Autobergers Alarmcentrale), de nieuwe concurrent van Wegenwacht en Route Mobiel, zo’n boete onzin vinden. AA-Team-oprichter Marry Kwekel: ‘Als bedrijf kun je nooit een boete opleggen aan iemand die geen lid is van je club. Ik heb geen glasverzekering, maar als ik de glaszetter laat komen voor een kapotte ruit betaal ik toch ook geen boete?’ Wie met autopech AA-Team belt, hoeft zelfs geen lid te worden. Hij of zij betaalt een met de AAmonteur overeen te komen bedrag. Kwekel: ‘Op werkdagen is dat minder dan ’s nachts en in het weekeinde, maar alleen in heel bijzondere gevallen – misschien één procent – kom je boven die 120 euro uit.’Het AA-team bestaat voorlopig uit zeventig bergers en garagisten die beweren sneller ter plekke te kunnen zijn dan de concurrentie. Ze beschikken niet over compleet uitgeruste hulpwagens, maar denken per hulpaanvraag de juiste spullen mee te kunnen nemen. Bijvoorbeeld een brandstofaftapinstallatie of een accu. Of dat goed gaat, moet blijken, want AA-Team is net begonnen – sinds januari – en het netwerk moet nog groeien. Doel van de garagisten: minder afhankelijk worden van de keuze van ANWB of Route Mobiel. Sneller, goedkoper en geen boete: waar zit het addertje verstopt? Kwekel: ‘Een goed onderhouden auto komt gemiddeld een keer in de 12,5 jaar met pech stil te staan. Daarop zijn onze tarieven gebaseerd.’ Een klant van AA-Team krijgt slechts drie keer pechhulp per jaar vergoed. Bij Route Mobiel (100 duizend klanten) en de Wegenwacht (4 miljoen leden) is dat zeven keer. Kwekel verwacht geld te besparen door oneigenlijk gebruik van de pechdienst tegen te gaan. Dat ontstaat, legt hij uit, omdat bij de Wegenwacht de lidmaatschapskaart op naam staat en niet op kenteken. ‘Wie zeven keer gratis hulp aanbiedt, maakt het autobezitters die geen nieuwe accu willen kopen makkelijk. Laat die vooral bij de ANWB blijven. De Wegenwacht speelt Sinterklaas met andermans centen. Je moet nooit de goeden voor de slechten laten betalen. ‘Route Mobiel werd in dat opzicht snel wijzer. Eerst betaalde je 25 euro extra per jaar voor een auto ouder dan twaalf jaar. De prijsvechter wilde namelijk de kneusjes liever niet van de ANWB overnemen. Maar sinds 1 maart accepteert Route Mobiel, dat net als AA-Team klanten op kenteken registreert, auto’s van twaalf jaar en ouder helemaal niet meer. Vanwege misbruik, verklaart Muller van Route Mobiel. ‘Er waren klanten die drie keer in de week belden voor hun accu. Dan ben je een soort vliegende garage.’ Het misbruik concentreerde zich volgens Muller in de groep van auto’s van twaalf jaar en ouder. Ook de Wegenwacht is strenger geworden. Het maximum van zeven keer hulp per jaar geldt pas sinds twee jaar. Daarvoor was het onbeperkt. Vonk van de ANWB: ‘We zijn er om onze leden te helpen, maar we komen niet hun servicebeurten doen.’ Wie de achtste keer in één jaar om hulp belt, krijgt hulp maar betaalt à contant de kostprijs met een minimum van 120 euro.

http://www.volkskrant.nl/archief/